23 oktober 2010  Bron : PVVD

Natuurvereniging Terschelling Rinkelbollen Nieuws

Op de Faeröer eilanden in Denemarken is de jaarlijkse wrede slachtparij van de dolfijnsoort grienden.

Men jaagde ooit op de grienden voor voedsel, maar tegenwoordig is de jacht een culturele traditie.

Jacht

Weinig mensen weten dat dit ritueel op de Faeröer eilanden plaatsvindt. De dolfijnen zijn nieuwsgierig van aard en laten zich gemakkelijk benaderen door mensen. Tijdens de jacht drijven mannen in kleine motorboten de dieren naar een baai, waar het bloedbad begint. De grienden worden met scherpe haken in hun vel gesneden. Bij de oever worden ze uit het water gehaald om gedood te worden. De baai wordt zo in korte tijd een moordplaats, waar het water rood kleurt door de stervende grienden.

Traditie

Jaarlijks worden er honderden dolfijnen gedood tijdens het jachtseizoen. Deze slachtpartij is voor jonge mannen een belangrijke aangelegenheid om hun volwassenheid en mannelijkheid te bewijzen.

Overheid

De eilanden zijn een autonoom gebied binnen Denemarken. Het ministerie van de Faeröer eilanden stelt dat de grienden gedood worden om voedsel te verschaffen. Volgens de overheid leven de inwoners op het eiland van de visserij. Het is wettelijk nog steeds toegestaan voor de inwoners om op bepaalde soorten walvissen en dolfijnen te jagen.

Stoppen

Het slachten van de dolfijnen heeft volgens tegenstanders geen enkel doel. Zij menen dat de inwoners het voedsel van de grienden niet nodig hebben. Het vlees kan niet geëxporteerd worden, waardoor een groot deel van het vlees van de dolfijnen verloren gaat.